Na ulicach Siedlec coraz częściej widać porzucone wraki samochodów, które w niektórych przypadkach od kilku lat blokują mieszkańcom możliwość swobodnego parkowania. Nasza dzielnica od lat boryka się z deficytem miejsc parkingowych. Problem w szczególności dotyczy ulicy Zakopiańskiej, gdzie po ostatnim długo wyczekiwanym remoncie zlikwidowano 2/3 miejsc parkingowych.

Co zrobić, żeby pozbyć się z ulic i parkingów zalegających wraków. Można nic nie robić, tylko narzekać jak jest źle, zacisnąć zęby i pogodzić się ze swoim losem. Drugim, preferowanym przez Radę Dzielnicy sposobem jest zapoznanie się z poniższym materiałem przygotowanym przez inspektora Andrzeja Hinza ze straży miejskiej w Gdańsku i podjęcie samodzielnych działań. Zarząd RD nawiązał w przedmiotowej sprawie współpracę z lokalnym referatem straży miejskiej, czego pierwszym efektem jest usunięcie czterech wraków z ulic Zakopiańskiej i Bema, z parkingów przylegających do Parku Siedlce.

Co zrobić, gdy nasze auto staje się wysłużone, uszkodzone lub zdewastowane?

Zasady są jasne: właściciel wysłużonego samochodu powinien go wyrejestrować i poddać recyklingowi. Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji dostępna pod linkiem - https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20050250202/O/D20050202.pdf Niektórzy uważają jednak, że to skomplikowana i czasochłonna czynność. Zostawiają auto, którego już nie potrzebują w przypadkowym miejscu i liczą, że nikt się nim nie zainteresuje. Niestety porzucony samochód zwraca na siebie uwagę nie tylko przypadkowych przechodniów.

Gdzie zgłosić wrak?

Informacje o samochodach, których stan wskazuje na to, że nie są użytkowane, można zgłosić do Gdańskiego Centrum Kontaktu pod numerem tel. 58 52 44 500, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego. Można je również zgłaszać do straży miejskiej, kontaktując się z właściwym referatem dzielnicowym lub za pośrednictwem e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Wydaje się, że nieużywany pojazd powinien zniknąć niemalże natychmiast po zgłoszeniu. Niestety, nie zawsze da się jednoznacznie stwierdzić, czy dane auto jest już odpadem i czy powinno zostać poddane utylizacji. Dlatego każde zgłoszenie jest przez strażników dokładnie sprawdzane i traktowane indywidualnie.

Do holowania kwalifikuje się jedynie pojazd, którego stan jednoznacznie wskazuje, że jest nieużytkowany.

Oprócz chociażby braku powietrza w kołach jest jeszcze zdewastowany, ma zdekompletowane wnętrze, brak szyb, świateł czy elementów układu napędowego oraz uszkodzoną karoserię.  Ważne! Straż miejska wydaje dyspozycje usuwania pojazdów pozostawionych na drogach publicznych, w strefach zamieszkania i strefach ruchu oraz w zakresie koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób w innych miejscach, gdzie odbywa się ruch pojazdów. Usuwanie pojazdu w trybie art. 50a Ustawy Prawo o ruchu drogowym możliwe jest jedynie wówczas, jeśli pozostawiony jest on na drodze. W momencie, gdy samochód znajduje się poza nią, strażnik zajmujący się sprawą informuje podmiot zarządzający miejscem postoju takiego pojazdu o możliwych działaniach zmierzających do jego usunięcia.

Procedura usuwania wraka. Jak to wygląda w praktyce?

Najpierw strażnicy starają się ustalić dane posiadacza auta, kontaktują się z nim i informują go o obowiązku przywrócenia pojazdu do stanu używalności oraz o tym, jakie są możliwości legalnego pozbycia się niepotrzebnego już samochodu. Właściciel pojazdu dostaje siedem dni na zajęcie się problemem. Jeśli nie wywiąże się z obowiązku lub gdy nie da się go ustalić, wówczas strażnicy mogą zlecić odwiezienie wraka na parking administracyjny. Tam czeka na swojego właściciela. Jeśli ten przez pół roku nie zgłosi się po niego, to pojazd przechodzi na własność gminy.

Mirosław Koźbiał

Rada Dzielnicy Siedlce

fot. Mirosław Koźbiał