W środę 8 czerwca o godz. 18:00, odbyło się spotkanie w Domu Sąsiedzkim „Zakopianka” poświęcone tematowi terenu śmietnika na podwórku w kwartale ulic Kartuskiej, Sowińskiego, Zagrodowej i Zakopiańskiej. W pierwszej części spotkania, mieszkaniec Bartłomiej Cyrny (członek Zarządu Dzielnicy Siedlce) z ramienia Rady Dzielnicy, przedstawił stan obecny terenu śmietnika oraz jego historię na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat z wszelkimi problemami z jakimi teren śmietnika oraz jego mieszkańcy się borykają…
Niestety wspólnoty mieszkaniowe zlokalizowane wokół podwórka nie mogą liczyć na pomoc jednostek miasta Gdańska (głównie GZNK) w sfinansowaniu budowy nowego śmietnika. Radny Bartłomiej Cyrny przedstawił korespondencję jaką prowadził z GZNK na początku bieżącego roku, z której jasno wynika, że gmina nie jest zainteresowana jakimikolwiek inwestycjami na ternie gdańskich podwórek, a jedynym zaproponowanym rozwiązaniem jest dzierżawa całego terenu podwórka, a następnie możliwość skorzystania z dedykowanych programów/grantów pozwalających na pozyskanie środków na rewitalizację. Niestety nikt z zaproszonych gości ze strony Urzędu Miasta Gdańska (Prezydenci), jednostek podległych oraz Radnych Miasta, z różnych względów nie mogli przybyć na spotkanie.
W dalszej części przedstawiciel firmy MOLOK zaprezentował ofertę śmietników pół podziemnych jako jedną z opcji zagospodarowania terenu śmietnika i zaprowadzenia porządku wokół niego. Oferta spotkała się z ogólnie pozytywnym odbiorem wśród zgromadzonych mieszkańców i oceniona jako lepsze rozwiązanie niż budowa wiaty śmietnikowej, która nie rozwiązuje również problemu tzw. śmieci wielkogabarytowych, a sprawia ryzyko nieporządku w środku wiaty oraz możliwość zadomowienia się niechcianych gości.
Następnie Pani Sabina Tylicka z ramienia firmy „ARKADA” Zarządzanie Nieruchomościami S.C. przedstawiła ofertę cenową wcześniej zaprezentowanych śmietników pół podziemnych zgodnie z potrzebami przedmiotowego podwórka. Koszt zakupu i montażu trzech pojemników różnej wielkości w zależności od ilości danych śmieci z podziałem na śmieci suche, mokre i szkło (segregacja szkła zostanie wprowadzona w Gdańsku od 1 lipca) wyniósł około 24 tys. zł. To w rozbiciu na poszczególne wspólnoty, średnio dało koszt około 1 tys. zł na wspólnotę.
Na koniec wywiązała się dyskusja, ogólny pomysł zagospodarowania terenu śmietnika spotkał się z ogólną aprobatą i otworzył furtkę do dalszych działań. Problem jaki został zauważony to konieczność 100% zgody mieszkańców tzw. małych wspólnot (do 7 lokali), gdzie sprzeciw nawet jednego mieszkańca powoduje nieprzyjęcie stosownej uchwały, która jest potrzebna aby przeprowadzić całe przedsięwzięcie. Obecnie należy przekonać wszystkich mieszkańców, że jeśli chcą mieć czysto i ładnie na podwórku, trzeba rozwiązać problem śmietnika. Oczywiście można czekać i wymagać stosownych działań ze strony gminy, będąc jednak realistą należy rozważyć możliwość partycypacji w kosztach wszystkich wspólnot solidarnie.
Pani Anna Jankowska z ramienia firmy „Nasza Wspólnota” – Zarządzanie i Administrowanie Nieruchomościami Sp. z o.o. zaproponowała rozważenie propozycji tymczasowego wyrównania terenu pod śmietnik i bieżące pojemniki płytami typu „JOMB” oraz podpisanie umowy z firmą sprzątającą, która okresowo sprzątałaby teren wokół terenu śmietnika. Mieszkańcy pozytywnie odnieśli się do propozycji, jednocześnie podtrzymując w dalszej perspektywie konieczność budowy nowego śmietnika, ze wskazaniem na rozwiązanie pojemników pół podziemnych.
W spotkaniu udział wzięli:
– Bartłomiej Cyrny (Radny Dzielnicy Siedlce, członek Zarządu Dzielnicy) – inicjator i organizator spotkania
– Sabina Tylicka („ARKADA”) – współorganizator spotkania
– Przedstawiciel firmy MOLOK
– Anna Jankowska („Nasza Wspólnota)
– Jędrzej Włodarczyk (Przewodniczący Zarządu Dzielnicy)
– mieszkańcy
Więcej o inicjatywach podejmowanych przez mieszkańców na stronie:
www.naszepodworko.ugu.pl